Wednesday, January 12, 2011

Pendapatan Sampingan

Baru-baru ini saya ada melawat kebun tanaman Fertigasi milik sahabat saya untuk berkongsi pendapat dan ilmu yang terletak di Daerah Muar.Saya dapati hasil tanaman fertigasi beliau agak memberangsangkan serta beliau pernah menyertai beberapa expo untuk memperkenalkan tanaman fertigasi kepada pengunjung dan masyarakat. Tapak tanaman yang terletak di jalan Pagoh-Muar juga telah mengambil beberapa pendekatan dengan menanam Cili Bengala. Saya beliau berjaya dalam menghasilkan tanaman tersebut.

Justeru itu saya berpendapat bahawa Tanaman Fertigasi ini klu di praktikan dengan bersungguh dan mengikut kaedah yang betul mungkin ia akan menjadi salah satu sumber pendapatan yang lumayan.Saya melihat beliau tidak pernah putus asa dengan mengunakan beberapa kaedah sendiri utuk meningkatkan hasil tanamannya. Saya pernah bertanya dengannya pendapatan kasar yang di peroleh sekitar RM7000.00-RM10000.00 sebulan dengan projek tanaman seluas 1 ekar pada peringkat pemulaan.

Dengan menyediakan beberapa perkhidmatan termasuk mengisi medium tanaman serkam dan sabut kelapa ke dalam polibeg untuk kegunaan para pelanggannya menjadikan usahanya mendapatkan pendapatan sampingan berhasil.Saya juga menganggap beliau begitu komited dengan hasil usaha beliau kerana selain menanam tanaman fertigasi beliau juga mempunyai pendapatan lain dengan perkhidmatan Kanopi untuk majlis perkahwinan.

Tidak hairan la sekarang beliau telah memperluaskan perniagaan beliau dengan tambahan tanaman pokok bunga secara fertigasi bagi menarik ramai peminat fertigasi dari semua golongan lelaki dan perempuan.Saya pun selalu meninjau-ninjau tapak projek nye supaya saya boleh mendapat pandangan dan pendapat dari beliau.

Seja o primeiro a comentar

Cili Fertigasi ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO