Thursday, November 5, 2009

Tanaman selain fertigasi






Tanaman tersebut bukan la secara fertigasi yang memang dibekalkan kepada semua peneroka ka empat saya nie. Antaranya adalah bendir lepas hampir 1 blann dibekalkan baru la tumbuh si pokok bendir nie lepas nie tunggu buahnya jer.




Felda cuma bekalkan pokok kita kena jaga, baja dan siram tiap hari. Bila dan berbuah bendir nie datang la wakil koperasi felda ke setiap peneroka untuk pungut hasil mereka dan dijual kepada Fama. Disamping ingin ikut kempen "edibel Garden" peneroka boleh dapat pendapatan sampingan. Cuma saya ingin ukar la kaedah kat felda nie supaya buat sistem fertigasi lebih terjamin pokoknya. memang masih kurang peneroka yang menggunakan kaedah fertigasi kat tempat saya nie.. ingat klu lulus jer tapak 1/2 ekar saya untuk saya tanam cili padi johor secara fertigasi boleh la promote kat semua peneroka nie.. makan masa jugak la nak meyakinkann peneroka nie.




Sebelah nie cili yang saya guna baja buatan sendiri macam yang saya tgk org buat baja em ue guna gula merah dan bahan2 lain. nie saya asingkan dari sistem fertigasi saya. nie jirus secara manual, pokok usia 1 bulan.


Tgk acam ok jer.. tak der sakit tgk.. sbb mungkin ade halia dan bawang putih agaknya.






Seja o primeiro a comentar

Cili Fertigasi ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO